PKO Bank Polki: BILIX w iPKO




Inteligo Financial Services S.A. wdraża usługę BILIX, nową formę regulowania płatności drogą elektroniczną, oferowaną przez Krajową Izbę Rozliczeniową S.A. (KIR S.A.), dla klientów bankowości elektronicznej iPKO w PKO Banku Polskim.

IFS S.A., Spółka należąca do Grupy PKO Banku Polskiego, po wdrożeniu usługi BILIX dla klientów Inteligo w czerwcu 2008 roku (pilotażowo) i we wrześniu 2008 roku (dla wszystkich klientów), wdraża tę nowoczesną usługę regulowania płatności drogą elektroniczną dla klientów bankowości elektronicznej iPKO w PKO Banku Polskim. Usługa BILIX dotrze w ten sposób do największej grupy klientów bankowości elektronicznej, jaką dysponuje PKO Bank Polski – klienci usługi iPKO w PKO BP oraz Inteligo, konta internetowego prowadzonego przez PKO BP, stanowią bowiem już ponad 3 mln klientów.

BILIX to nowoczesny, szybki, wygodny i prosty sposób opłacania rachunków i faktur. Dzięki tej usłudze klienci mogą otrzymywać rachunki i faktury wyłącznie w formie elektronicznej i regulować je jednym kliknięciem za pośrednictwem internetowego dostępu do bankowego konta. Wraz z rachunkami i fakturami dostarczane są również inne materiały, które otrzymywali dotąd pocztą w formie papierowej: biling, informacje o ofercie itp. Na świecie tego typu usługi określane są jako usługi EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment).

Dzięki BILIX klienci usługi iPKO w PKO Banku Polskim i Inteligo mogą zarządzać rachunkami telekomunikacyjnymi, energetycznymi, za telewizję kablową czy dostęp do Internetu, prosto z konta, w dogodnym dla nich terminie, bez konieczności wypełniania formularza przelewu i otrzymywania faktury tradycyjną pocztą.

Rachunki i faktury będą dostępne po zalogowaniu do internetowego konta bankowego. Jeżeli klient zechce zapłacić rachunek, przy pomocy jednego kliknięcia automatycznie wypełniony zostanie formularz przelewu i będzie on mógł zrealizować tę transakcję. Ważne jest również, że listę wszystkich dokumentów dostępnych w systemie konta będzie można archiwizować na dysku własnego komputera.

Decydując się na korzystanie z usługi BILIX, klienci iPKO i Inteligo zadbają także o środowisko naturalne, gdyż otrzymywane dotychczas w formie papierowej rachunki, faktury oraz dostarczane wraz z nimi materiały, będą otrzymywać wyłącznie w formie elektronicznej.

- PKO BP jest bankiem udostępniającym usługi bankowości elektronicznej dla największej w Polsce liczby klientów. Innowacyjna usługa została najpierw wdrożona dla klientów Inteligo, jako tych najbardziej „internetowych”. Po zdobyciu doświadczeń i sprawdzeniu, że usługa zyskuje zwolenników, przede wszystkim ze względu na jeszcze większą wygodę regulowania płatności drogą elektroniczną, wdrażamy BILIX w iPKO. To kolejna nowoczesna funkcjonalność i wygodna forma transakcji bezgotówkowych w bankowości elektronicznej PKO BP – mówi Jacek Komaracki, Prezes Zarządu Inteligo Financial Services S.A.

Inteligo, konto internetowe prowadzone przez PKO Bank Polski, było pierwszym kontem internetowym, które udostępniało usługę BILIX swoim klientom. Warunkiem pełnego wykorzystania możliwości usługi BILIX przez klientów iPKO i Inteligo, jest „przystąpienie” do BILIX kolejnych dostawców usług, aby zamiast masowo wysyłać do klientów rachunki i faktury pocztą, dostarczali do KIR S.A. dokumenty w formie elektronicznej.
Po zawarciu umowy z PGE ZEWT S.A. oraz telewizją nowej generacji n, w listopadzie br. do grona użytkowników BILIX-a dołączył także największy polski ubezpieczyciel direct - Link4.

KIR S.A. będąca operatorem BILIX-a, prowadzi rozmowy z kolejnymi partnerami. Przedstawiciele Izby zakładają, że jeszcze w tym roku do korzystania z usługi dołączy kolejny bank, a także operator telekomunikacyjny. - Wszystko wskazuje na to, że już w styczniu 2009 r. faktury za usługi telefoniczne w wersji elektronicznej będą mogli otrzymywać klienci kolejnego banku – informuje Kazimierz Małecki, Prezes Zarządu KIR S.A.
Jego zdaniem wyniki badań zrealizowanych przez TNS OBOP we wrześniu br. pokazują, że BILIX ma szanse stać się rozwiązaniem masowym. - Ponad 40% dorosłych Polaków posiadających konto w banku chciałoby w ramach bankowości internetowej otrzymywać gotowe do wysłania przelewy – opłaty za rachunki. W przypadku użytkowników bankowości internetowej te wyniki są jeszcze lepsze: aż 65% respondentów chciałoby w takiej formie otrzymywać faktury. Te liczby pokazują, że od e-faktur nie ma już odwrotu – mówi Kazimierz Małecki z KIR S.A.

Co odróżnia BILIX od dotychczas proponowanych klientom form regulowania płatności? W przypadku Polecenia Zapłaty transakcja, którą inicjuje wierzyciel, jest automatycznie realizowana przez bank dokładnie w dniu płatności. Korzystając z usługi BILIX, o momencie opłacenia rachunku decyduje klient. Natomiast w odróżnieniu od Zlecenia Stałego, gdzie przy płatnościach o zmiennych kwotach klient zobowiązany jest do wprowadzania właściwej kwoty należności bądź poinformowania o niej banku, w przypadku BILIX, klient nie musi o tym pamiętać. Właściwa kwota będzie wpisana na fakturze wysłanej przez wierzyciela do banku i widoczna w internetowym koncie klienta.
Opłaty za płatności realizowane w systemie BILIX będą pobierane jak za każdy inny przelew.

Jak działa usługa BILIX?

Dostawca (operator telekomunikacyjny, zakład energetyczny, itd.) zamiast wysyłać do klienta kopertę zawierającą rachunek lub fakturę i pozostałe materiały drukowane, dostarcza je w formie elektronicznej do KIR.
Otrzymane dane KIR grupuje i udostępnia bankowi.
Inteligo prezentuje klientowi otrzymane z systemu BILIX dane za pośrednictwem systemu bankowości internetowej.
Klient zapoznaje się z otrzymanymi rachunkami i fakturami i akceptuje (lub nie) poszczególne płatności.
Inteligo informuje KIR o statusie przetwarzania danego dokumentu, w tym o fakcie zaakceptowania bądź odmowie wykonania płatności.
KIR grupuje otrzymane z banków informacje i przekazuje je dostawcom w ustalonej formie.
Płatność (przepływ środków z tytułu opłaconych rachunków i faktur z banku klienta do banku dostawcy usług) realizowana jest standardowo poprzez system ELIXIR® lub jako przelew wewnętrzny.

Podobne usługi są już świadczone przez banki w Europie Zachodniej. Duńska izba rozliczeniowa PBS (Payment Business Service Holding), która jest własnością duńskich banków, w tym banku centralnego, pośredniczy w przekazywaniu około 90% rachunków elektronicznych (w ramach oferowanej usługi e|invoice). Drugim przykładem jest OneVu – wspólne przedsięwzięcie uruchomione przez brytyjską izbę rozliczeniową Voca wspólnie z firmą IT CheckFree Corporation. OneVu współpracuje m.in. z takimi bankami jak: Lloyds TSB, The Royal Bank of Scotland, NatWest i udostępnia swoją usługę zarówno klientom detalicznym, jak i małym średnim przedsiębiorstwom. OneVu pełni rolę integratora rachunków dla kilkunastu wierzycieli.