Nordea Bank Polska udostępnia serwis internetowy osobom niedowidzącym i niewidomym




W dniu 19 listopada 2007 w siedzibie Polskiego Związku Niewidomych w Warszawie odbyła się konferencja prasowa przedstawiająca nowe rowiązanie zaimplementowane przez Nordea Bank Polska. Nordea jako pierwszy bank w Polsce, wprowadził rozwiązania ułatwiające osobom niedowidzącym i niewidomym korzystanie ze strony internetowej banku oraz serwisu transakcyjnego bankowości elektronicznej.

– Niemal co trzecia z około 6 milionów osób niepełnosprawnych mieszkających w Polsce cierpi na dysfunkcję wzroku. Większość z nich nie mogła z tego powodu korzystać z Internetu w taki sam sposób, jak czynią to osoby pełnosprawne – mówi Włodzimierz Kiciński, prezes zarządu Nordea Bank Polska. – Ten dyskomfort odczuwalny był także w kontaktach z instytucjami finansowymi. Dzięki innowacyjnemu projektowi banku Nordea, osoby niedowidzące i niewidome zyskują możliwość komfortowego kontaktu z bankiem i dokonywania wydawałoby się prozaicznych czynności, jak sprawdzenie stanu konta, założenie lokaty czy wykonanie dowolnego przelewu, bez wychodzenia z domu, przy pomocy swojego komputera podłączonego do Internetu.

Strony internetowe banku dostosowano do międzynarodowych zaleceń określających sposób przystosowania strony www do potrzeb osób niepełnosprawnych – Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). To pozwala na korzystanie z serwisów Nordea Bank Polska przy pomocy programów udźwiękawiających (tzw. screenreaderów).
Bank Nordea udostępniania bezpłatnie klientom z wadami wzroku specjalistyczny program komputerowy – mówiącą ludzkim głosem przeglądarkę internetową Intelligent Web Reader, której autorem jest gdyńska firmy IVO Software. Aby uruchomić przeglądarkę, wystarczy włożyć do napędu CD komputera specjalnie przygotowaną płyt, którą klient otrzyma od banku.

Z myślą o osobach z dysfunkcją wzroku na stronie internetowej banku www.nordea.pl umieszczono rozbudowany zestaw plików audio. Dzięki temu, np. treść regulaminów czy inne ważne dokumenty mogą być odsłuchane przez użytkownika komputera.

Przyjęte przez bank rozwiązanie jest równie bezpieczne jak tradycyjny serwis transakcyjny. Rozszerzając jego funkcjonalność w banku Nordea wprowadzono nowy rodzaj kart z jednorazowymi kodami dostępu. Niepełnosprawni użytkownicy kont bankowości elektronicznej – zamiast kart z tradycyjnie wydrukowanymi kodami – otrzymają specjalne karty z kodami drukowanymi w języku Braille’a. Osoby z dysfunkcją wzroku mogą też korzystać z dostosowanych do ich potrzeb usług Call Centre. Jego personel przeszedł specjalistyczne szkolenie przygotowujące do pracy z osobami niepełnosprawnymi.

Nową funkcjonalność serwis banku Nordea zyskał dzięki współpracy z wiodącym na światowym rynku oprogramowania syntetyzującego mowę producentem – gdyńską firmą IVO Software. Opracowana przez IVO technologia syntezy mowy jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie, co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia. Między innymi podczas prestiżowego, międzynarodowego konkursu Blizzard Challenge w 2006 i 2007 roku, jakość głosu stworzonego przy pomocy syntezatora IVO została uznana na najbliższą głosowi naturalnemu.